Onze visie op leren

Onze visie op leren

Alle levende wezens vertonen ontwikkeling als een kenmerkende eigenschap.

Dat geldt voor planten, voor dieren en ook voor de mens.

Uit: ‘Ontwikkelend onderwijs’ – C.F. van Parreren

In de Sterrebloem vertrekken we vanuit de visie dat het kind zich steeds als een geheel ontwikkelt. Het is dus noodzakelijk om bij het begeleiden van dit proces rekening te houden met alle samenhangende aspecten, namelijk de verstandelijke, gevoelsmatige, geestelijke, lichamelijke, sociale en creatieve ontwikkeling. Alleen dan kan je zeker zijn dat een kind voldoende ruimte en voeding krijgt om zijn mogelijkheden te ontplooien. Het geloof dat je als begeleider of als ouder dit proces kan beïnvloeden is de drijfveer om samen te blijven zoeken naar wat kinderen nodig hebben om tot efficiënt leren te komen.


Om onze visie op leren vorm te geven creëerden we een model dat de, voor ons, optimale groei van het kind illustreert. Die groei begint bij de kern waarin we de drie voorwaarden om tot leren te komen benadrukken. Daarna beschrijven we onze kijk op de cognitieve ontwikkeling, het belang van ontwikkelen van vaardigheden en attitudes en de inhouden die we, vanuit onze cultuur, nodig hebben om deel te nemen aan onze samenleving die we in ons mens- en maatschappijbeeld dromen.

Onze visie in beeld